Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) ve spolupráci s projektem Internetem bezpečně spouští druhý díl vzdělávací aktivity s názvem Digitální stopa: Příběh Svůďáka. Cílem aktivity je upozornit na rizika internetové komunikace a ukázat dětem ve věku 4. a 5. třídy, jak může v praxi vypadat komunikace s internetovým predátorem.
„Toto téma se dostalo do povědomí veřejnosti díky filmu V síti. V souvislosti s koronavirovou pandemií je však stále významnější, neboť děti tráví online více času“, říká autorka příběhu Petra Sobková z oddělení vzdělávání Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Podle dat z mezinárodního průzkumu EU Kids online 2020 to bylo v předchozích letech přibližně 172 minut denně. Lze předpokládat, že letos tato čísla výrazně vzrostla. To implikuje i zvýšení rizik pro děti.
Stejně jako první díl Digitální stopy, který NÚKIB publikoval v roce 2019, je i Příběh Svůďáka on-line kurz ve formě komiksového vyprávění. Lze jej realizovat v lektorované verzi nebo jako samostudium v rámci distanční výuky. Pro učitele, knihovníky nebo rodiče jsme připravili i metodiku, která jim pomůže s aktivitou pracovat a nabízí také otázky k diskuzi s dětmi. „S komiksovými on-line kurzy máme dobrou zkušenost, s prvním dílem se nám podařilo proniknout do celé republiky,“ dodává spoluautor David Kudrna z oddělení vzdělávání Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost.
I tentokrát je hlavním cílem přiblížit dětem problematiku prakticky, nabídnout jim možnost prožít příběh spolu s hlavní postavou, zamyslet se nad tím, jaká dilemata zažívá a jak se cítí. Komiks tedy poskytuje zážitek, který je pro efektivní osvětu nenahraditelný.
Důležitým momentem příběhu je také naučné video projektu Internetem bezpečně. Video vzniklo na základě skutečných událostí a seznamuje děti s příběhem Aničky, která se stala obětí kybergroomingu, tedy internetové manipulace za účelem vylákání na schůzku. „Cílem videa není děti strašit, ale vést k rozvážnosti, ukázat, že se nejedná o žádné mýty, které si my dospělí vymýšlíme,“ vysvětluje odborník na kybernetické prostředí a zakladatel projektu Roman Kohout. Vzdělávací aktivitu četně zmíněných metodik si můžete bezplatně projít na stránkách www.pribehsvudaka.cz.