Při nahlášení kybernetického bezpečnostního incidentu (KBI) jsou odborníci vládního týmu připraveni poskytnout technicko-analytickou pomoc včetně metodické asistence. V případě KBI s širokým přesahem funguje CERT jako koordinační autorita mezi všemi věcně zainteresovanými stranami od dodavatelů kompromitované služby přes investigativní týmy partnerů po zahraniční autority a jejich analytické týmy.
Včasné nahlášení incidentu primárně nevede k vyslání kontroly do vaší organizace ani udělení sankce, ale pouze k jeho zaevidování, analýze a případnému poskytnutí rad a nabídce naší pomoci. Přijímáme hlášení incidentů i od subjektů, které nespadají do působnosti zákona o kybernetické bezpečnosti a nejsou povinny KBI hlásit. I v těchto případech s ohledem na volné kapacity nabízíme metodickou a technicko-analytickou pomoc, popřípadě využijeme získané informace o incidentu k analýze šířeji působících hrozeb a předcházení podobných incidentů u dalších organizací. Pro bližší informace o hlášení kybernetických bezpečnostních incidentů můžete využít Metodiku k hlášení kybernetického bezpečnostního incidentu.
Způsob hlášení:
FORMULÁŘ
Pokud jste byli povinnou osobou dle zákona 181/2014 Sb., pak v období od 1.11.2025 do 1.11.2026 pro vás platí přechodné období. V tomto období se můžete nadále řídit starými předpisy. Jste-li však subjekt, který nikdy nespadal do působnosti NÚKIB dle zákona 181/2014 Sb., nebo spadal, ale dobrovolně nechce využívat přechodného období, pak se řídíte dle zákona 264/2025 Sb. a platí pro vás již povinnosti vyplývající z nového předpisu (např. lhůty pro hlášení, povinnost poskytovat dodatečnou zprávu, bude-li incident označen za významný apod.)
Pro hlášení KBI je v obou případech potřeba vyplnit elektronický formulář dostupný na Portálu NÚKIB zde.
TELEFONICKY
V případě nenadálé a vážné situace, kdy hrozí riziko z prodlení, můžete pro kontaktování týmu GovCERT.CZ v pracovní době využít telefonní spojení na čísle +420 541 110 555. Mimo standardní pracovní dobu pak na telefonním čísle +420 725 502 878. Naši specialisté vám poskytnou instrukce a doporučení pro zvládání iniciační fáze incidentu. V případě potřeby vás nasměřují.
Telefonické hlášení incidentu slouží primárně pro účely rychlé komunikace a bezprostřední pomoci. Neplní funkci oficiálního kanálu pro hlášení incidentu. Pro splnění zákonné povinnosti je nutno incident nahlásit písemně prostřednictvím formulářů.
GovCERT.CZ respektuje soukromí všech kontaktujících osob a institucí a považuje všechny nahlášené incidenty za citlivé informace.

