Úvodní stránka

Logo NÚKIB

Subjekt, který chce provádět výzkum, výrobu nebo vývoj přijímačů pro program GALILEO (konkrétně pro službu Public Regulated Service, PRS), musí být držitelem řádného povolení (autorizace) Rady pro bezpečnostní akreditaci evropských systémů GNSS (SAB, Security Accreditation Board) a musí se řídit jejími rozhodnutími. O autorizaci lze zažádat pouze prostřednictvím Příslušného orgánu PRS (CPA, Competent PRS Authority), který v České republice zastává NÚKIB.

Doba platnosti autorizace je maximálně 5 let od podání žádosti. CPA má právo rozhodnout o délce autorizace na základě předešlých zkušeností s jednotlivými subjekty (spolehlivost, dodržování pravidel, napravení nedostatků apod.).

O autorizaci lze požádat na základě tendru Evropské komise, EUSPA, ESA, výběrového řízení nebo projektu v ČR anebo činnosti, která je prospěšná pro ČR.

Proces získání autorizace

Pro zažádání o autorizaci je nutné provést následující kroky a vyplnit příslušné dokumenty. Dokumenty předkládá statutární orgán společnosti, případně osoba pověřená za společnost jednat, a to přes podatelnu NÚKIB, nejlépe datovou schránkou. Jedním z hlavních předpokladů získání autorizace je zapsání subjektu v obchodním rejstříku České republiky.

  • Osvědčení fyzické nebo právnické osoby

Účast v tendrech a projektech týkajících se technologií PRS zpravidla předpokládá schopnost společnosti nakládat nebo se seznamovat s utajovanými informacemi. Proto je nejprve nutné obrátit se na Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) a požádat o vydání osvědčení fyzické nebo právnické osoby dle podmínek stanovených v zákoně č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti (stupeň utajení Důvěrné a Tajné), případně mít Prohlášení podnikatele (stupeň utajení Vyhrazené).

Až po splnění tohoto předpokladu má smysl podávat žádost o autorizaci NÚKIB.

  • Žádost o autorizaci

Pro podání žádosti je možné použít vzor nebo je možné zaslat vlastní žádost, ve které jsou uvedeny:

  • identifikační údaje společnosti,
  • důvod žádosti,
  • požadovaná kategorie PRS,
  • stupeň utajení,
  • kontaktní osoba pro PRS,
  • místo, kde bude s PRS informacemi nakládáno a kde budou uchovávány.

 

Pro stupeň utajení Důvěrné a Tajné:

V příloze k žádosti je potřeba doložit seznam zaměstnanců, pro které je vyžadován přístup k informacím PRS (utajovaným i neutajovaným), včetně jejich rodného čísla a čísla platného osvědčení fyzické osoby (pro přístup k utajovaným informacím).

Pro stupeň utajení Vyhrazené:

V příloze k žádosti je potřeba doložit seznam zaměstnanců, pro které je vyžadován přístup k informacím PRS (utajovaným i neutajovaným).  Oprávnění jednotlivých zaměstnanců přistupovat k utajovaným informacím je potřeba doložit kopií oznámení o splnění podmínek pro přístup k utajované informaci stupně utajení Vyhrazené podle § 6 zákona 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.

Zároveň je potřeba doložit prohlášení podnikatele podle §15 zákona 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.

  • Prohlášení o shodě

Prohlášení o shodě (tzv. Statement of Compliance), je vyjádření společnosti, ve kterém se zavazuje k dodržování pravidel přístupu k informacím PRS.

  • Plán nakládání s informacemi PRS (tzv. PRS Information Management Plan)

Tento dokument stanovuje pravidla, jak bude zacházeno s PRS informacemi a jak bude uplatňován princip tzv. need-to-know. Při podání žádosti se předkládají dva typy PIMP (Project-PIMP a Entity-PIMP).

Od 1. 1. 2023 jsou rozšířena hodnoticí kritéria (SAB PRS criteria) na současných 22 bodů. Nová kritéria jsou zapracována do vzorového Prohlášení o shodě.

  • Časová náročnost procesu autorizace

Autorizace je zahájena podáním žádosti o autorizaci na NÚKIB. NÚKIB posoudí příchozí dokumenty, připraví žádost o autorizaci společnosti a podá ji do EUSPA na sekretariát SAB. Sekretariát SAB posoudí věcnou správnost a úplnost žádosti, kterou předá na posouzení k SAB. SAB finálně rozhodne o vydání autorizace. Rozhodnutí je prostřednictvím sekretariátu SAB odesláno žádajícímu CPA a Evropské komisi. NÚKIB následně zašle autorizaci dotčené společnosti.

Proces běží dle správního řádu části IV – Vyjádření, osvědčení a sdělení. Přiměřeně se použijí i další ustanovení tohoto zákona, pokud jsou při tom potřebná.

Proces získání autorizace může trvat i několik měsíců. Poté co společnost zašle žádost a všechny potřebné dokumenty, NÚKIB je ve spolupráci s NBÚ posoudí a ověří. Doporučujeme nejprve podat samotnou Žádost a posléze, až v průběhu řízení doložit ostatní dokumenty, které vyžadují detailnější přípravu (Prohlášení o shodě a Plán nakládání s PRS informacemi). V tomto případě by měly být dokumenty dodány do 14 dnů od podání žádosti.

Od 1. 1. 2023 se změnila pravidla pro vydání autorizací a dříve vydané autorizace se neprodlužují. Je třeba si zažádat o novou autorizaci podle aktuálních pravidel.

V průběhu platnosti autorizace

Po získání autorizace je nutné na CPA hlásit změny a provádět aktualizace zaslaných údajů (zejména udržovat aktuální seznam zaměstnanců, kteří se podílejí na realizaci kontraktu a potřebují přístup k informacím PRS). Změny se hlásí prostřednictvím datové schránky, případně na e-mailovou adresu cpa@nukib.gov.cz.

Každý subjekt, který v rámci své činnosti přijímá nebo vytváří utajované informace stupně Důvěrné a výš, je povinen vést registr utajovaných informací dle §78 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.

Během platnosti autorizace proběhne jedna kontrola, zda jsou dodržovány všechny podmínky. Autorizace společnosti je platná za předpokladu stálého dodržování podmínek pro její získání. Při porušení podmínek může být SAB doporučeno odebrání autorizace.

Změny, incidenty a záměry, které je nutné v průběhu platnosti autorizace neodkladně hlásit CPA:

  • aktualizaci seznamu zaměstnanců, kteří se podílejí na realizaci kontraktu a potřebují přístup k informacím PRS;
  • změny týkající se osvědčení (společnosti i zaměstnanců),
  • změnu kontaktní osoby pro PRS,
  • změny v Plánu nakládání s informacemi PRS,
  • při práci s utajovanými informacemi identifikovat místa, kde se budou zaměstnanci s utajovanými informacemi seznamovat, kde s nimi budou nakládat a hlásit případné změny;
  • hlásit incidenty ohledně nakládání s utajovanými informacemi;
  • informovat o záměru vyvážet nebo převážet technologie PRS;
  • informovat o záměru účastnit se nových aktivit PRS, pro které nebyla vydána autorizace, a předložit aktualizovaný Entity-PIMP;
  • informovat o projektech, kde se uplatňuje vydaná autorizace;
  • informovat o změně ve vlastnictví společnosti, o změně v zastoupení společnosti a o změně sídla společnosti;
  • informovat o záměru ukončit aktivity PRS;
  • další změny vycházející z dokumentu Galileo PSI.

Ukončení autorizace

V případě, že subjekt již dále nevykonává aktivity v oblasti PRS, zašle tuto informaci CPA a zažádá SAB o ukončení autorizace.

Odebrání autorizace

Pokud dojde k porušení podmínek podle článku 5 odst. 5 v Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1104/2011/EU ze dne 25. října 2011 o podmínkách přístupu k veřejné regulované službě nabízené globálním družicovým navigačním systémem vytvořeným na základě programu Galileo a/nebo podmínek vyjmenovaných v prohlášení o shodě, může SAB rozhodnout o odebrání autorizace pro daný subjekt.

 Ke stažení:

V případě dalších dotazů je možné se obrátit na Oddělení bezpečnosti satelitních služeb NÚKIB na e-mailové adrese cpa@nukib.gov.cz.