Uvedené projekty zaštítil Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) jako aplikační garant v rámci programu NAVISP (Navigation Innovation and Support Programme) Element III, projekt: „GNSS Vulnerability and Mitigation in Czech Republic“.
1. Experimenty s rušením GNSS (Global Navigation Satellite System) na letišti Brno-Tuřany
Podstata experimentu: Cílem bylo porovnat detekční schopnosti dvou detektorů rušení GNSS a jejich vliv na telekomunikační a přehledová zařízení u poskytovatele letových a navigačních služeb. Použity byly čtyři různé rušičky a testy probíhaly ve statických a dynamických scénářích. Ve statických scénářích se prověřovaly detekční schopnosti detektorů s ohledem na vzdálenost od zvoleného místa interference, kde se postupně vystřídaly čtyři různé rušičky. Dynamické scénáře využily veřejné komunikace v blízkosti letiště, po kterých se pohyboval automobil se zapnutou rušičkou GNSS. Účastníci: Experiment proběhl ve spolupráci GCE a ŘLP (Řízení letového provozu), pod dozorem ČTÚ (Český telekomunikační úřad). Vyhodnocení: Ze statických scénářů vyplynulo, že detekční schopnosti obou detektorů jsou podobné a jejich reakce na rušení byla průměrně do tří sekund. Dynamické scénáře ukázaly tendenci zaznamenávat rušení jako více událostí. Byla potvrzena potřeba identifikace zdroje rušení pro optimalizaci letového provozu.
2. Experimenty s rušením GNSS na ZŽO (Železniční zkušební okruh) ve Velimi
Podstata experimentu: Testování tří detektorů na pohybujícím se drážním vozidle s prověřením vlivu rychlosti pohybujícího se zdroje rušení GNSS zprostředkovaného čtyřmi různými rušičkami a vliv rušení GNSS na železniční palubní systémy. Scénáře simulovaly tři různé situace. Účastníci: Spolupráce GCE (GNSS Centre of Excellence) a VUZ (Výzkumný ústav železniční), experimenty proběhly na velkém a malém testovacím okruhu ve Velimi s využitím lokomotivy Siemens Vectron se zapřaženým měřicím vozem. Vyhodnocení: Bylo ověřeno, že palubní železniční systémy GNSS mohou být rušeny okolním silničním provozem na blízkých paralelních komunikacích. Statické rušení v blízkosti trati představuje reálnou hrozbu pro palubní železniční systémy GNSS. Doporučuje se testování systémů před uvedením do provozu a stanovení minimální úrovně odolnosti vůči rušení GNSS.
3. Testování odolnosti říčního systému AIS (Automatický identifikační systém)
Podstata experimentu: Testování odolnosti systému AIS, zobrazujícího elektronické mapy a sledujícího polohu a pohyb plavidel, na říčních plavidlech proti rušení GNSS – jammingu a spoofingu. Laboratorně byla zjištěna minimální intenzita rušivého signálu potřebného pro ztrátu polohové informace. Reálné experimenty v provozu simulovaly různé scénáře rušení. Účastníci: Spolupráce GCE, VUS (Výskumný ústav spojov), ŘVC ČR (Ředitelství vodních cest ČR), LPS (Labská plavební společnost) a Spirent Communications. Experimenty proběhly na řece Labi mezi Roudnicí n. Labem a Litoměřicemi. Vyhodnocení: Systém AIS je klíčový pro bezpečnou plavbu. Jamming a spoofing představují reálné hrozby, které mohou vést k výpadkům systému a ohrožení bezpečnosti plavby.
4. Penetrační test a monitorování interferencí u distribučních sítí pro šíření TV a R vysílání
Podstata experimentu: Testování odolnosti jednofrekvenční sítě SFN vybudované ze dvou vysílačů DVB-T2 (Digital Video Broadcasting – Terrestrial) proti rušení GNSS typu jamming a spoofing. Síť SFN (Single Frequency Network) byla tvořena dvěma vysílači a místo měření se nacházelo uprostřed těchto vysílačů tak, aby úroveň signálu v místě měření byla přibližně stejná. Na počátku testu bylo ověřeno, že oba vysílače jsou synchronizované. Účastníci: Spolupráce AVIS, s. r. o., a GCE, měření proběhla v Banské Bystrici. Vyhodnocení: Jamming vedl ke snížení výkonu vysílače, spoofing způsobil nesynchronizovaný signál a nedostupnost televizní služby.
5. Odolnost letectví proti podvrženým signálům GNSS a ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast)
Podstata experimentu: Hodnocení a zlepšení odolnosti letecké infrastruktury proti podvrženým signálům GNSS a ADS-B. Projekt zahrnuje popis a vytvoření vhodných postupů, jak odolnost proti spoofingu testovat, a zahrnuje i návrh metody detekce pomocí přehledových systémů, především systému ADS-B. Součástí projektu je vytvoření funkčního spooferu signálu GNSS pro účely testování odolnosti těchto systémů. Účastníci: ČVUT (České vysoké učení technické) Fakulta dopravní a Fakulta elektrotechnická a ŘLP. Projekt trvá od ledna 2023 do prosince 2025 a poskytovatelem podpory je Technologická agentura ČR v rámci programu DOPRAVA 2020+. Vyhodnocení: Výsledky přinesou nové poznatky o odolnosti systémů vůči spoofingu, které budou uplatnitelné i v jiných odvětvích. Letadla vybavená systémem ADS-B pak mohou sloužit jako detektor podvrženého satelitního signálu.
6. Měřicí kampaně zaměřené na kvantifikaci přítomnosti rušení GNSS v okolí kritické infrastruktury v ČR a na Slovensku
Podstata experimentu: Cílem těchto měřicích kampaní bylo identifikovat a analyzovat výskyt rušivých signálů, které mohou negativně ovlivnit systémy závislé na GNSS. Podstata experimentů spočívala v dlouhodobém monitorování vybraných lokalit pomocí různých detektorů rušení GNSS. Tyto detektory byly strategicky rozmístěny v blízkosti kritické infrastruktury, jako jsou letiště, dálnice a energetické uzly, aby poskytly co nejpřesnější data o výskytu rušení. Účastníci: Odborný tým z GCE a další spolupracující instituce, které zajišťovaly instalaci, údržbu a sběr dat z detektorů. Vyhodnocení: Měření ukázalo, že rušení GNSS je přítomné v různých intenzitách a frekvencích, přičemž nejvyšší výskyt byl zaznamenán v blízkosti frekventovaných dopravních cest a průmyslových areálů. Analýza naměřených dat umožnila identifikovat kritické události s potenciálem významného ovlivnění provozu kritické infrastruktury. Výsledky těchto kampaní poskytují důležité informace pro správce infrastruktury a státní orgány při plánování opatření ke zvýšení odolnosti vůči rušení GNSS.